Як тренуються туристи-рятівники

Привіт! Пропоную вашій увазі статтю на туристичну тему.  Про те, як тренуються туристи-рятівники. З особистого досвіду, так би мовити.  ;)

З похідного щоденника. Як тренуються туристи-рятівники взимку

18 квітня 1982 року.

Скільки ж годин я тремчу в своєму вологому спальнику під гуркіт скатів намету? Відчуття часу втрачено. Загублено і об’єктивне сприйняття, тільки іноді плавно, частіше — ривками, течуть в голові думки, гріють душу приємні спогади. Все це відбувається як би окремо, — тут я сам, тремчу від холоду, а свідомість і розум від мене незалежні. Без жалю віддав би свою порцію сухарів і апетитної гречаної каші за солодку можливість посидіти хвилин десять-п’ятнадцять в гарячій ванні (все ж день народження у мене сьогодні).

Знову прокидається наш шеф, начальник контрольно-рятувального загону (в ряди якого і мене прийняли в грудні минулого року) Валерій, він же керівник нашого походу п’ятої, найвищої категорії складності, прислухається з тривогою до шуму вітру за стінами нашого ненадійного укриття і знову провалюється в дрімоту.

Як тренуються туристи-рятівники

На деякий час засинаю і я. Сниться конструкторське бюро, чергове завдання по розробці напівавтомата, і … на мене падає креслярська дошка. Прокидаюся, — немає кульмана, а тисне на спину, вібрує і тремтить під тиском вітру наметовий полог.

Капронова тканина то стискається, немов хтось хоче її вдавити в сніг, а вона ховається від невидимого ворога, то раптом рветься вгору, натягнувши стропи,  що відтягують кути намету, і валиться, а потім несподівано знову «вистрілює» в небо. Здається, що достатньо ще одного такого пориву вітру, щоб намет, майнувши помаранчевим куполом, злетів угору, залишивши нас в одних спальниках під відкритим небом. Цю «картину маслом» я уявляю так виразно, що просто не можу заснути. До речі, на випадок подібного розвитку ситуації, ми вже третю ніч відпочиваємо в спальниках, не роздягаючись.

Знову піднімається начальник, радиться з командою, яка теж не спить більше, ніж спить. Приймаємо рішення замінити центральну стійку, яка підтримує скати даху і представляє із себе лижу «Бескид-гірський», на більш низьку опору — пару зв’язаних докупи лижних палиць. Намет стає на 70-80 см нижчим і, сподіваємося, буде менш вразливим від заметілі.

Трохи заспокоївшись, вже із задоволенням прислухаємося до її злісного, але вже менш владного завивання, і потихеньку засипаємо.

На ранок хуртовина стихає, смачний сніданок, приготований черговим Костею, відігріває нас і повертає до життя, промальовується в бажаннях зниклий було оптимізм. Примус передаємо по колу один одному, відігріваємо промерзлі черевики, щоб не так болісно і неприємно було їх натягувати на натруджені ноги. Збираємо похідне начиння та особисті речі в рюкзаки і — в путь-дорогу!

19 квітня.
Йдемо по хвилястому плато під назвою Неракагі. Гори виглядають незвично. Безліч вершин заховані в білястім серпанку, а в долині річки Верхня Неракагі клубочаться хмари. Коли ми періодично проходимо через них, видимість помітно погіршується, сипле дрібний, схожий на мжичку, сніг. Тиша. Виходимо з чергової хмари, і знову — сонце. Навколо відкривається чудова панорама — гори, переплетені хмарами, відразу і не розбереш, де хмара, а де вершина.

Все змінюється постійно — тільки що вершина була видна, але ось з долини випливла хмара і накрила її, натомість же сонечко освітило сусідню вершину, невидиму раніше. Ще хвилина — і знову окупувала пятачок біла імла, і знову входимо в хмари.

Цей район Таймирських гір — суворе місце: на десятки кілометрів навколо немає ні сліду тварин, ні деревця, тільки прокладена нами ледь помітна лижня в’ється, і над над ближнім хребтом, в якому видно сідловину перевалу на Бугераму, два ворони кружляють.

20 квітня.
Отже, сьогодні у нас остання ночівля на плато Неракагі. На завтра готуємося до виходу через перевал на озеро Лама. У хатинці біля озера грітимемося у грубки, сушитимемо вологе обмундирування і спальники. І мріятимемо про повернення в місто. Чи багато для щастя треба? 🙂

А поки — дрімотний стан, сон, дійсність — все змішано і рясно присмачене дрібним тремтінням.
Періодично з внутрішнього шару верхньої частини намету зривається конденсат у вигляді пластівців, падає на наші спальники та повільно тане. У-уу-у-фф!

21 квітня.
До полудня піднялися на перевал. Відмінна варто погода, хороша видимість, вітру немає, на небосхилі синє небо, навколо білий сліпучий сніг. SpuskО 14 годині почали спуск з перевалу, в долину Бугерами. Все як при будь-якому проходженні перевальних точок: розширюється долина струмка, значне падіння висоти. Ось уже сковзаємо по каньйону. Через півтори години, побачивши тоненьку модрину, вигукуємо радісно «ура!».
Далі пішов ліс могутній, схожий на сибірський, впритул підступаючий до берегів закутої кригою річки.

Ozero Lama

Як тільки сонце наблизилось до горизонту, в ущелині відразу стало похмуро. Річка, по долині якої ми йшли, повернула направо і увійшла в каньйон з невисокими стінками. Увійшли в останній, не чекаючи підступу. Через півгодини нашого руху стінки стали крутими, до 10 метрів висоти. Почався засніжений курумник. Сніг тут через постійну відсутність освітленості, що не знає вітру, дуже пухкий, абсолютно не ущільнений, і не витримує ваги лижника. Йдемо, прокладаючи лижню і постійно провалюючись в сніг по коліно, а то і по пояс. Під час короткочасних зупинок чуємо, як під курумником дзюрчить вода.

Ось стінки каньйону зійшлися майже впритул, залишивши лише двометровий прохід, який закінчується стрімким льодопадом. Дістаємо з рюкзака мотузку, організовуємо спуск. Я спускаюся першим, в вибиту водоспадом чашу. Темно-коричневі скелі тут вже розсунуті метрів на 5 і йдуть вгору, де вони майже змикаються. Залишається тільки вузький просвіт для погляду в небо. У нього крім нас заглядають і засніжені дерева, переважно могутні ялини. Шкода, що не можна вже це сфотографувати (можливості нашої фототехніки в ті роки це не дозволяло зробити — автор). PerevalЗавершивши спуск з льодопаду, замилувалися красою, яка нас оточувала, пішли далі. Але через кілька сотень метрів вийшли на черговий льодопад. Так, набридла сьогодні нам романтика, хочемо в теплу хату, а доводиться відшліфовувати техніку спуску в засніженому кулуарі.
Тільки через кілька годин, пройшовши всього лише три кілометри, ми вирвалися, нарешті, з каньйону на простір і вже серед ночі прийшли до хати.

Впали на нари, віддихалися, а чергові, незважаючи на втому, приготували ситну вечерю. А вже за вечерею, можливо, з метою зміцнити наш бойовий дух, командир завів розмову про те, що добре в подорожі забути все, що було, не думати ні про що — ні про проблеми на роботі, ні про родичів, і, завдяки такій поведінці гарненько відпочити морально. Я з ним посперечався, не погодившись з його міркуваннями в повному обсязі.

Світили над смугами терас на небосхилі білі зірки, на озеро насувалися гори, а нас оточував ліс, в годину затишності тихий і затишний. Було чудово!

А завтра — додому, в Норільськ на вертольоті. Gory

Сподіваюся, мої читачі, що ви тепер маєте хоча б загальне уявлення про те, як тренуються туристи-рятувальники.

З щирою повагою до вас, автор блогу Віталій